Ljud för besvärjelseDe musikinstrument som skapats för dans, estetisk njutning eller
andlig uppbyggelse har haft en oerhörd betydelse som vederkvickande
inslag i en slitsam och prövande vardag. Men även arbetet hade sina
instrument. Inom folkkulturen finns en rad ljudinstrument med helt
livsviktiga funktioner för dem som levt i ett mycket nära
beroendeförhållande till naturen. Med suggestivt brummande, skrapande,
rasslande eller visslande ljud har man i förkristen tid sökt tala
blidkande till de andar och naturväsen som enligt folktron påverkat
jakt- och fiskelycka, gröda, hälsa och välfärd för människor och
husdjur. Från stenålder och vikingatid har man hittat bensnurror,
räfflade vildsvinständer och en mängd andra föremål som kan ha
använts i sådant syfte. (not
2) "På alla berg och backar i närheten av hemmen skalla, di brende stora risbål, skrek sig hesa, sköt skott på skott, spela klaver [dragspel], blåste i lurar, sprang genom elden. Då hade inga onda makter kraft te klemma dom, för elden, skotten och skrik flydde varga. I maj skulle djuren släppas på bete." (Södermanland, Vingåker. NMEU 36119.) Ofta har själva ljudredskapen givits ett magiskt symbolvärde. Kvickhornet
- ett djurhorn som aldrig vidrört marken och ej varit inomhus - ansågs
särskilt avskräckande för rovdjur och övernaturliga väsen som
hotade boskapen. Även andra tjuthorn från bock eller ko hade
god effekt. Men när man borrade fingerhål i hornet för att kunna
spela melodier, fjärmade det sig alltför långt från sitt naturliga
ursprung och miste sin övernaturliga kraft. "På påskmorgon sattes skällan på. Men innan korna släpptes på bete så togs den av och fylldes med salt och agnar, skakades om några gånger varefter alla korna fingo av detsamma, varpå skällan åter sattes på skällkon. Detta var för att dom alla skulle följa skällkon. Sist skrapade man litet av veden ovan dörren och gav henne för att hon skulle gå hem." (Ångermanland, Helgum. NMEU 3915.) Denna rit har utförts på många håll i landet med variation i den symboliska måltidens ingredienser och andra detaljer - ofta ingick torkade örter som plockats under midsommarnatten. Årstidsmagi har blandats med kristen tro. Viktiga moment förlades till påsk, valborgsmäss, Peregrinus den 16 maj, midsommar, mickelsmäss den 29 september och till julen. (note 3) Ex. 1. Meddelad av Ingvar Norman, Säter, Dalarna. Hos många naturfolk har flöjten en viktig funktion i fruktbarhetsriter, och sannolikt har den spelat en liknande roll i nordisk forntid. Ända in i vår tid har barnen brukat sjunga eller rabbla särskilda ramsor, då de lirkade loss barken till sina sälgpipor om våren. I sådana ramsor kan man spåra gamla drag av magisk formel, även när innehållet blandats upp med aktuellare stoff. (Se ex 1). |