FOLKMUSIKBOKEN  -  Jan Ling: Om folkmusikens historia och ideologi

Svensk folkmusik 1920-1950 - 3. En opolitisk ambition 

Svensk folkmusik 1920-50
3. En opolitisk ambition

Ett av de mera framträdande dragen i folkkulturens officiella ideologi var dess försäkran om politisk neutralitet. Biskopar, landshövdingar, börsdirektörer, professorer etc. är garanter för eller hedersordförande i de folkdans- och folkmusikrörelser som växer fram. Snart uppträder även Hans Majestät Konungen och kronprinsen på scenen som enande symboler för den nationella folkkulturen. Och alla är de lika opolitiska. När nykterhetsungdomens folkdansare drar sig ur Svenska Ungdomsringen deklarerar man i Hembygden med kraft moderorganisationens opolitiska linje under rubriken "Fanflykt" (1927):

"En organisation, som stod utanför de stridigheter, vilka på ett eller annat sätt närslöto sig till sociala, politiska eller fackliga spörsmål och som stod öppen för alla och samtidigt kunde slå en brygga över klasskillnadens djupa klyfta ... Något som även är glädjande att framhålla, är det att vi alltid på ett oklanderligt sätt lyckats hävda vår politiska neutralitet." (not 45)

Bild 10. Gustaf Wetter och Sörmlands spelmansförbund avtäcker minnessten över spelmannen August Widmark.
Foto: Sörmlands spelmansförbunds arkiv.

Men vid 30-talets början händer det saker i Europa som knappast går att åse med neutral inställning. Landshövding Walter Murray höjer ett varnande finger:

"Västerlandets stolta kultur fick en hård stöt i världskrigets förtärande masslakt och förintande lidande och i efterkrigstidens umbäranden, nöd och arbetslöshet. Så fångade ytterlighetsriktningarna, diktaturen, i den ena eller andra formen de ungas själar. De urgamla, primitiva, hedniska drifterna kommer åter till heders... (not 46)

Svensk folkmusik 1920-1950 - 3. En opolitisk ambition  

Jan Ling: Om folkmusikens historia och ideologi
Överblick, Folkmusikboken

Svenskt visarkivs webbplats