FOLKMUSIKBOKEN  -  Jan Ling: Om folkmusikens historia och ideologi

Inledning 

Hur blev svenska folkets musik "svensk folkmusik"? Folkmusiken har under olika tider färgats av rådande ideologiska strömningar, som påverkat både musiken och funktionen och styrt folkmusiktraditionen.

Denna bok vill främst skildra musiken bland landsbygdens människor förr i tiden. Men även städernas hantverkare och småborgare kommer att skymta förbi. I dagligt tal kallar vi denna musik "folkmusik". Ofta sammankopplas den också med ett slags självhushållningsidyll: i storfamiljens trygga sköte fanns musiken i en bestämd funktion.
Men skrapar vi lite grann på den glättade ytan framträder en betydligt kargare miljö för "folkmusiken". Det svenska bondesamhället var knappast någon idyll, utan en hård och strävsam värld, där livets och årets högtider var enstaka ljuspunkter i en grå vardag. Det fanns också ett strikt klassamhälle, i vilket den självägande bonden intog en helt annan ställning än inhysingen på allmänningen. Landsbygdens "råa allmoge" liksom städernas arbetare hade en kultur och en musik som skilde sig från adelns och borgerskapets. Visserligen kunde musikkulturer från skilda samhällsklasser mötas, t.ex. i kyrkan eller vid celebra tillfällen, som vid Birger Magnussons bröllop i Stockholm 1298, då allmänheten kunde lyssna till och beskåda tågets musikanter. Men vid festligheterna på slottet var gästerna begränsade till det andliga och världsliga frälset.
Under 1600-talet gör hyllningsdiktarna en medveten åtskillnad mellan musik av olika stånd och social rang: allmogen musicerar på sina instrument och utför sina danser, borgerskapet sina. Men även om det uppstod skilda musikkulturer i olika samhällsklasser innebar detta inte att det fanns vattentäta skott dem emellan. Tvärtom synes drivkraften till musikalisk förnyelse vara mötet mellan olika musikkulturer. Det finns många exempel på sådana möten.  Tjänstefolk i 1800-talets borgarhem och herrgård fick lyssna till mamsellens klavikordspel. Vid offentliga förlustelser på Drottningholm under 1700-1800-talen klingade konstfull orkestermusik vid sidan av surrande nyckelharpor för såväl de kungliga som för borgare, hantverkare och tillresta landsortsbor.
Självklart sjöng man genom århundradena "folkets visor" bland adel och borgerskap, liksom borgerskapet - och säkert också mången adelsman drog in tjänstefolket på nattkröken till dans och glam efter det att mat och dryck gjort sinnet glatt och de sociala skrankorna rämnat för djupare liggande drifter.

Inledning 

Jan Ling: Om folkmusikens historia och ideologi
Överblick, Folkmusikboken

Svenskt visarkivs webbplats