takt 3/4 |
|
1 |
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
|
|
|
4 |
|
|
|
5 |
|
|
|
6 |
|
|
|
7 |
|
|
|
8 |
|
|
|
1 |
|
|
taktdel |
1 |
2 |
3 |
1 |
2 |
3 |
1 |
2 |
3 |
1 |
2 |
3 |
1 |
2 |
3 |
1 |
2 |
3 |
1 |
2 |
3 |
1 |
2 |
3 |
1 |
2 |
3 |
pojke |
v |
|
|
h |
|
|
v |
h |
|
v |
h |
|
v |
h |
|
v |
h |
|
v |
h |
v |
h |
v |
h |
v |
|
|
flicka |
h |
|
|
v |
|
|
h |
v |
|
h |
v |
|
h |
v |
|
h |
v |
|
h |
v |
h |
v |
h |
v |
h |
|
|
rörelse |
på stället |
runt solo |
framåt |
runt på stället |
|
|
|
En annan vanlig variant är att dansa omdansning hela tiden med steg på varje
taktdel, tramp tramp tramp, med riktningsbyten ofta:
takt 3/4 |
|
1 |
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
|
|
taktdel |
1 |
2 |
3 |
1 |
2 |
3 |
1 |
2 |
3 |
pojke |
v |
h |
v |
h |
v |
h |
v |
h |
v |
flicka |
h |
v |
h |
v |
h |
v |
h |
v |
h |
Man kan också lägga in ett litet hopp på den fot man har tyngden på, i
början, innan man börjar varje takt/steg, dvs på ”å” före 1:
takt 3/4 |
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
3 |
|
|
taktdel |
å |
1 |
2 |
3 |
å |
1 |
2 |
3 |
å |
1 |
2 |
3 |
pojke |
h |
v |
h |
v |
v |
h |
v |
h |
v |
h |
v |
h |
flicka |
v |
h |
v |
h |
h |
v |
h |
v |
h |
v |
h |
v |
Variationer
* Prova med andra steg – t ex hopp eller springsteg i någon tur.
* Gör om turerna utan att tappa grundmönstret, t ex genom att i tur 3
och/eller
4 saxa sida A med sida B. A väntar då på ”fel” sida medan B gör sin
första del …
etc.
* Alla på ring kan varieras med t ex flickornas ring eller pojkarnas ring. De
som
inte är med i ringen står utanför den.
FUNDERA PÅ
1. På vilket sätt liknar kadriljen engelskan?
2. På vilka sätt skiljer sig kadriljen från andra danser?
3. Är kadriljen en typisk folkdans?
|