Mats Nilsson: DANS - från långdans till bugg | |||
Kommentarer till beskrivningsexemplen (3 of 3) |
För positioner och fattningar i övriga danser står det förklaringar under
rubriken ”dansen”, när de avviker från de här mönstren. Stegen är viktiga – men lägg inte koncentrationen där. Titta inte på fötterna när ni dansar! Då blir ni bara förvirrade och yra. Titta på varandra i stället, och följ musiken. Dans är ett samspel som förutsätter någon form av kommunikation. Alla danssteg utgår egentligen från ett vanligt gångsteg. Prova att gå runt tillsammans med vanliga promenadsteg, till musik. Det är inte så många variationer man kan göra med sina två fötter: man kan ta steg framåt eller bakåt, åt endera sidan eller på plats, man kan gå, hoppa eller springa. Dessutom kan man växla tempo och lägga in pauser. Utifrån detta bygger man upp mer eller mindre komplicerade stegkombinationer. Även ”försteg”, där man går på 1 och 3 i en tretakt, och springsteg är i grunden gångsteg. Dessutom finns det steg som bygger på valssteget, eller som det ibland kallas – tresteget. Se vidare diskussionspunkterna nedan, och dansbeskrivningarna! Ett utmärkande drag för våra danser är att man roterar, snurrar, mycket. Dansringen rör sig oftast i valsbana, dvs moturs (motsols) runt i rummet. Paret däremot snurrar vanligen medurs (medsols) runt sin egen axel – det kallas ofta ”rätt om”. Motsatsen, att man dansar moturs även inom paret, förekommer också och kallas da ”avigt om” .
|
Kommentarer till beskrivningsexemplen (3 of 3) |
|||
Mats Nilsson: DANS - från långdans till bugg |