Mats Nilsson: DANS - från långdans till bugg

Kommentarer till beskrivningsexemplen (2 of  3)

 

Variationer
Under den här rubriken ges ledtrådar för den som vill experimentera vidare. Många gånger kommer man åt något av dansens ”hemligheter” bara genom att prova ett visst danssteg till en helt annan musik. Man får ibland en annan dans så att säga på köpet. Det gäller att vilja och våga testa! Ta gärna upp egna varianter som ni har stött på, eller hittat på.
I litteraturlistan finns det sedan exempelsamlingar för den som vill gå vidare och komma åt ännu fler varianter.

Att fundera över och prova själv
Här står några frågor att fundera över själv men allra helst i gruppdiskussion. För att kunna svara på en del frågor behöver ni kanske söka ytterligare kunskap – sök i litteraturlistan, där finns flera förslag på böcker att söka vidare i. Hitta gärna på fler frågor! Förutom frågor finns här ibland förslag på hur ni kan testa själva. Gör det!

Fattningar, positioner och steg
Hur man håller i varandra när man dansar (fattningen), och hur man står i förhållande till varandra framgår av bilderna.
Handledaren får ge mer hjälp om det behövs. Här är några mer allmängiltiga råd.
I danser med omdansning, som t ex gammaldanserna, är en stadig fattning viktigare än exakt hur man håller i varandra. Det går också lättare att rotera om man inte står riktigt mitt för varandra, utan lite förskjutna åt vänster, med högerfoten mellan partnerns fötter. Men stå med parallella kroppar, annars är det svårt att komma runt! Många kan också vara lite rädda att komma för nära varandra – vilket också kan göra det svårare att snurra, t ex.


Här är en bra ”standardfattning” i många pardanser:
Stå som beskrivs ovan, sträck fram armarna, gå intill varandra och fatta tag i varandra med vänsterhanden högt upp på skulderbladen och högerhanden lite längre ned på skulderbladen. (Gäller foxtrot, hambo, mazurka, onestep, polka, polska, schottis, snoa, tango, vals)

 

Valsfattning är ett vanligt sätt att hålla, som många stött på. Det är en bra fattning till många danser, när man inte är helt nybörjare. Risken med valsfattning är att man ”vrider sig” i spetsig vinkel till sin partner, och inte står parallellt. Då gör man det lite svårare för sig att komma runt.

 

Kommentarer till beskrivningsexemplen (2 of  3)

Mats Nilsson: DANS - från långdans till bugg
Innehållsförteckningen, Dansboken

Svenskt visarkivs webbplats