Mats Nilsson: DANS - från långdans till bugg

Sambandet mellan musiken och dansen  (3 of 3)

 

Teckenförklaringar:
● ● ● ●  =

puls

  v =

vänster fot har kroppstyngden

— — — — = melodi, harmoni m m   s =

samla, den obelastade foten

= tyngre markering      

hålls intill den stödjande

= lättare markering   =

lång (i tid, eller steglängd)

h = höger fot har kroppstyngden   =

kort (i tid, eller steglängd)

             
Stegrytmen (— ) är oftast densamma för pojke och flicka.
             
Fig 3: Några exempel på samband mellan musiken och dansen i puls, takt, rytm och steg.

Exempel på 3-takt, vals:                          
melodi m m: tänk en egen!  
puls  

betoningsmönster/takt  
pojkens steg   v h v h v h v h v h v h
flickans steg   h v h v h v h v h v h v
                           
stegrytm  


Exempel på 3-takt, en form av polska:
melodi m m
puls

betoningsmönster/takt
pojkens steg   v h   v h   v h   v h  
flickans steg v   h v   h v   h v   h v
                           
pojkens stegrytm  

 

 

 

 
flickans stegrytm  

 

 

 


Exempel på 4-takt, schottis:
melodi m m  
puls  

betoningsmönster/takt  
pojkens steg   v h v   h v h   v h v  
flickans steg   h v h   v h v   h v v  
 
gemensam stegrytm  

 

 

 
                           
 

 

Sambandet mellan musiken och dansen  (3 of 3)

Mats Nilsson: DANS - från långdans till bugg
Innehållsförteckningen, Dansboken

Svenskt visarkivs webbplats