EN MODELL
Fig 2:
Från ljud över musik till ”dansmusik”; från rörelse över dans till ”musikdans”
Pulsen (och det rytmiska grundmönstret) är det som i första hand limmar ihop
dans och musik. Här finns den gemensamma grund som båda dessa utgår ifrån, och
som man bygger upp övriga delar utifrån.
Bilden visar hur musik (ljud) och dans (rörelse) möts i pulsen. På pulsen bygger
man upp ”två världar” – musik och dans. Ordet ”musikdans” är inget ord vi brukar
använda. Här syftar det på att våra typer av danser dansas till musik, och att
musiken är en viktig del av våra danser.
Man kan säga att dansen (rörelsen) och musiken (ljudet) möts i pulsen. Utan puls
blir musiken oanvändbar som dansmusik, åtminstone vad gäller folklig dans i
Sverige.
Namnen på danserna och musiken
Det finns ingen självklar överensstämmelse mellan dansens namn och den musik den
dansas till. T ex heter en dans Tyska Polskan, men dansas till schottismusik. En
annan kan heta Mazurka, dansas till hambomusik men dansen är en vals …
Det är inte självklart att danssättet vi kallar vals alltid dansats till
musikformen vals. Vals användes från början som synonym för att snurra, rotera.
Då
uppstod dansnamn som t ex schottisvals. Idag är de flesta ense om vad vals är:
ett särskilt sätt att snurra, rotera till tretaktsmusik.
TESTA SJÄLVA
* Utgå från exemplen i fig 1 och 3. Nynna en melodi, slå takten och trampa
stegen samtidigt.
* Stegrytm kan sägas ha två delar – en är längd i tid, en annan längden på
steget. Prova och fundera!
Att fundera över
* Håller ni med om resonemanget, att det framför allt är pulsen som håller ihop
dans och musik?
* Fundera över likheter och skillnader mellan dans och musik vad gäller de
begrepp vi använder här, t ex takt, rytm, puls.
* Behöver hastigheten, tempot, vara lika i musiken och dansen?
* Är stegrytm och musikrytm samma sak?
|
|
|