FiolDet är inte alldeles säkert att det går en obruten linje från de
under medeltiden belagda instrumenten till de instrument av samma slag som
återfanns under 1700 och 1800-talen. Det kan mycket väl vara fråga om
flera importströmmar, vilket kan förklara den växlande utformningen och
användningen av samma instrumenttyp. De säckpipor som bevarats skiljer
sig exempelvis vad gäller de ljudande piporna och deras placering från
den typ som återgivits av Albertus Pictor i Härkeberga kyrka i sent
1400-tal. Violinen kom sannolikt till Sverige först omkring mitten av 1600-talet. Men redan 100 år senare var den ett allmänt spritt allmogeinstrument och byggdes av mer eller mindre skickliga hemsnickare. Som flera gånger antytts i det föregående blev den en svår konkurrent till de äldre instrumenten, och en del av dessa ansågs snart som hopplöst urmodiga i jämförelse med fiolens bländande musikaliska möjligheter. Ännu i 1800-talets fiolspelartradition har emellertid vissa låtar spelats med liggande bordun på omstämda strängar, en spelpraxis som erinrar om säckpipans, vevlirans och de äldre nyckelharpornas. Kanske är detta en kvarleva från ett direkt övertagande av de äldre instrumentens bordunpraxis, som tillämpats där den passade in i det musikaliska sammanhanget. (Ur Ling, Svensk folkmusik, 1964.) Liksom nyckelharpan försågs även fiolen ibland med
resonanssträngar. Resonanssträngade stråkinstrument har sedan gammalt
förekommit bl.a. i asiatiska musikkulturer, och i början av 1700-talet
blev detta även i Europa ett omtyckt medel att ge skimmer åt klangen.
Den norska hardingfelen tillkom troligen under 1700-talet, ungefär
samtidigt som viola d'amore började figurera i europeisk konstmusik. Att
hardingfelen skulle ha stått modell för de svenska resonanssträngade
fiolerna är dock osannolikt, eftersom konstruktionerna skiljer sig i
väsentliga detaljer.
(not 40) |
Fiol |
|
Birgit Kjellström: Om folkliga instrument |