FOLKMUSIKBOKEN  -  Jan Ling: Om folkmusikens historia och ideologi

Svensk folkmusik 1920-50  - 1. Mot utländsk masskultur 

Svensk folkmusik 1920-50
1. Mot utländsk masskultur

Jazzen var under 20-talet en omstridd genre, populär hos den dansanta arbetarungdomen, avskydd av företrädare för den etablerade konstmusiken, den mera högsyftande underhållningsmusiken och - sist men inte minst - folkmusiken. Även om dragspelet då och då får sig en släng av sleven är det nu jazzen som verkligen sitter i skottgluggen. Ja, man såg så allvarligt på "jazzkulturen" att det t.o.m. kunde hända, att man borde sätta de demokratiska spelreglerna åt sidan för att stävja eländet:

"Dansbanorna synas ha blivit tillhåll för allsköns förförelse av bägge könen, och rekryteringen av straffanstalternas och  fattigvårdsinrättningarnas adepter tycks försiggå där i rent skrämmande omfattning ... En sådan pest måste stävjas, om det också vore på bekostnad av den frihet, vår demokrati satt i högsätet." (not 30)

Ett speciellt skikt utpekas som företrädare för denna musik:

"Folklåtar, som de ofta kallas, ha alltid sin speciella publik, liksom orkester- och konsertmusiken har sin, jazz- och negermusiken sin osv." (not 31)

Det finns en motsättning mellan land och stad i denna bild. Det ingick i ideologin att angripa den osunda staden och försvara landsbygdens folk och kultur:

"Den ytlige stadsknodden, som föraktfullt talar om bondkultur, bondbitar och bondtjuvar, lyssnar förtjust på negermusik och jazzband, som bjuda på visserligen rytmiskt pikanta saker, men under en avskräckande burlesk form, ett slag i ansiktet på allt vackert och förnämt." (not 32)

Det var en svår motgång för jazzens vedersakare då Skansen 1926 öppnade sina portar för den moderna dansen. I och med att detta viktiga brofäste fallit förstod man att hembygdsparkerna ute i landet snart skulle följa efter.
I kampen mot det utländska ingår klart rasistiska drag. Jazz och charleston sammankopplas med de underlägsna "niggrerna". Jazzens "kulturvidriga bakgrund", men också dess samband med en profithungrig nöjesindustri med utländska intressenter ses som motiveringar till upprepade anfall. Vi har inget gott att hämta ur "negrernas barbariska sexualitet och hedniska religiositet" (not 33) och "detta vildskott ur de negroida djupen" stjäl "saven ur våra växande unga" och är samtidigt "en effektiv sugpump, när det gäller att utnyttja ungdomens nöjesbehov för hänsynslösa pekuniära intressen". (not 34)
Erik Walles bok Jazzen anfaller (1945) ger nytt bränsle. Ända sedan 20-talet hade den framstående låtupptecknaren Karl Sporr (1887-1967) vässat sin penna för svensk folkmusik mot utlänningars inställning till vårt folkliga musikarv och mot jazzen. Sporr fruktar att Sverige är på väg att "negriseras":

"Varför inte ta steget fullt ut och stryka även svenska språket, kännedom om svenska litteraturen, svensk historia och geografi men i stället bara mata ungdomen med negrernas motsvarande områden så bleve svenskheten fortast möjligt utplånad? Det är väl dit som hemliga krafter syfta och likaså vissa rotlösa modernistsnobbar." (not 35)

Men det fanns också röster som höjdes mot folkmusiken. I tidningen Se ägde en debatt rum om radiomusik, där signaturen Musiker Örebro skriver:

"Radiotjänst är mer än vänlig genom att för lyssnare av Eder typ, vars musikaliska bildning tycks sitta kvar i plogen, låta spela för de med något musiköra begåvade outhärdliga allmogelåtar som väl ligger alldeles i Eder smak." (not 36)

I Hembygden förklarar man frankt att signaturen Musiker Örebro antingen är "okunnig om vårt folkliga musikarv eller också jazzförgiftad". Man placerar alltså in folkmusikkritikerna omedelbart i jazzfacket.
Jazz var naturligtvis ett samlingsbegrepp för amerikansk underhållningsmusik. Jazz i dagens betydelse var i detta sammanhang en i det närmaste okänd exklusivitet utanför expertkretsar.
Det är intressant att det efter den slutgiltiga holmgången mot jazzen på 50-talet bara skulle dröja några år innan Lars Gullin (1928-1976) till sina kritikers och kollegers förvåning började uppta stildrag från folkmusiken. Efter ytterligare några år blev som bekant detta ett av de populäraste inslagen i svensk musik med Jan Johansson (1931-1968), Bengt Arne Wallin (f. 1926) m.fl.

Svensk folkmusik 1920-50  - 1. Mot utländsk masskultur 

Jan Ling: Om folkmusikens historia och ideologi
Överblick, Folkmusikboken

Svenskt visarkivs webbplats