Herder, nationen och det musikaliska kulturarvet
Ett symposium 24 - 25 februari 2006
Sverige fick 2005 en ny helgdag – den tidigare lite tveksamt påbjudna
nationaldagen blev röd i kalendern. Samtidigt proklamerades 2006 som
”mångkulturens” år. Svenskhet och multikulturalism i samma andetag. Det
låter som en motsägelsefull ideologisk kullerbytta.
Men nationalism och mångkulturalitet hänger samman, och
konceptet är inte nytt. Det formulerades på 1770-talet av Johann
Gottfried Herder, som i Königsberg och Riga hade avlyssnat
östersjöfolkens sånger, dikter och politik i en brytningstid: Arvet, det
gemensamma och överlämnade, ligger kodat i språket, dikten och musiken.
Det är de symboliska uttrycken som möjliggör tillhörigheten,
individens upplevelse av kollektiv strävan. Tillhörighet förutsätter
avgränsning. Mänsklighetens predikament är mångkulturellt.
Herder kan framstå som en av dessa idéhistoriska märkesmän
som kulturforskare gärna refererar till i förord och inledningskapitel,
men vars egna texter få verkligen har läst. I samband med 200-årsminnet
av hans död 2003 publicerades, särskilt i Tyskland, en ström av artiklar
och essäer om denna portalfigur för romantikens nationalism, vilket inte
förvånar med tanke på det herderska tankegodsets påtagliga aktualitet i
ett Europa som under 1990-talet begåvats med ett dussin nya
nationalstater. För var och en som intresserar sig för nationalism,
etnicitet och kulturell identitet, liksom för förhållandet mellan
politik och estetik, är Herders idébygge av största intresse – och inte
bara som historiskt fenomen. Hans tankar om språket, gestaltningen och
traditionen som fundament för samhällsbygget har en märkvärdigt modern
klang och förtjänar en kritisk omläsning.
Att Herder var betydelsefull för 1800-talets svenska tänkande
kring folklig musik har sedan länge tagits för givet. Den
musiketnologiska forskningen om Herder och hans svenska reception är
trots detta märkvärdigt begränsad. Syftet med det tvärvetenskapliga
symposiet Herder, nationen och det musikaliska kulturarvet, som
arrangerades i samarbete mellan Svenskt visarkiv och Kungl.
Vitterhetsakademien, var att inspirera till kritiskt kunskapssökande
kring de herderska idéerna och deras spridningsvägar. Den
musiketnologiska fokuseringen motiveras av Herders speciella roll som
vägröjare för musikforskningens och musikskapandets sammanflätningar med
antropologi och etnologi. Genom sin lansering av termerna Volkslied
(’folkvisa’), Volksgeist (’folksjäl’) och Tradition blir Herder
vägröjare för 1800-talets politiskt motiverade dokumentation av de
folkliga och nationella kulturarven runt om i Europa. Betydelsefulla och
ännu mycket livaktiga institutioner (ja rentav stater) byggdes på denna
grund. Och det gestaltades…
Symposiet vände sig inte primärt till Herder-specialister – dylika är
nämligen tunnsådda i Sverige – utan samlade ett antal etnologer,
musikvetare, idéhistoriker och religionsvetare som förenades av ett
gemensamt intresse för folkkulturforskningens rötter och kulturpolitiska
relevans. Vi har härmed glädjen att presentera några av bidragen.
Docent Anders Hammarlund
Svenskt visarkiv |