Owe Ronström, Högskolan på Gotland
Från tradition till Kulturarv
1. Introduktion.
-
”Moi? Je ne pas marxiste!” lär Marx ha
utropat vid den andra internationalen i Paris. Man kan undra om
Herder skulle ha sagt något liknande om han mött några av sina
uttolkare. Kanske kan man inte vara Herderist? För et är ju inte
precis ett sammanhängande och logiskt konsistent teoretisk bygge
vi finner i Herders texter, utan snarare riktningsvisande
visioner för många att inspireras av, som kan användas till
mycket.
-
Herder kan förstås som en visionär, men också
som en uttolkare av idéer som var i svang bland intellektuella
runt om Europa vid 1700-talets mitt. Han var inte ensam, inte
unik, det unika kanske ligger i hans sätt att framföra och binda
samman idéerna? Men i efterhand har Herder, tillsammans med
några andra, tex Schiller och Goethe, kommit att framstå som
sammanfattare och sammanfattande symbol för en del av dessa
idéer. Man kan kanske säga att Herders idéer har skiljts från
idéerna om Herder och blivit en fras, en obligatorisk nickning
och referens, utan att man egentligen själv någonsin läst något
av Herder. Här ska jag uppehålla mig vid idéerna om det
Herderska arvet, och inte vid vad han ”egentligen” skrev och
tänkte, om man så vill, vid vad han gjorde med 1800- och
1900-talen, snarare än vad han tänkte eller skrev.
-
I den intellektuella turbulens som utbröt i
andra halvan av 1700-talet och som fick Herder som en av sina
uttolkare utkristalliserade sig en del idéer och begrepp som
fick stort inflytande på västerlandets utveckling. Två idéer ter
sig särskilt viktiga i detta arv, folk och tradition. Det är vid
dem jag vill uppehålla mig en smula i fortsättningen. Det är
besvärliga begrepp, men jag ska inte ägna mig åt vad de betyder,
utan istället åt vilka slags frågor de kan tänkas utgöra svar
på. Alltså: vilka samtida frågor och problem erbjuder folk och
tradition svar på?
-
Folk uppfattar jag som svaret på en oerhört
viktig fråga, nämligen vilket som är historiens subjekt. Folk
inträder som nytt historiskt handlande subjekt. Jag uppfattar
att det finns två horisonter mot vilka idén om folket fick
särskild betydelse: i en mer konkret betydelse var
förflyttningen från kunga- och adelshusen till folket oerhört
viktig, och i en mer abstrakt horisont kunde folket stå för
något mer subjektivt, emotionellt, sinnligt, ett folk som
tillskrivs känsla och innerlighet och i relation till
1600-talets objektivitet och rationalism. Just denna sista punkt
uppehåller sig Norbert Elias en hel del vid i
inledningskapitleet till sin civilisationshistoria: medan
kungahusen stod för de tomma gesternas tyranni så kunde folket
stå för enkelhet, naturlighet och känsla.
-
Idéerna om folk tog snart tre gestalter som har
kunnat kombineras i olika mönster: a) Hela befolkningen,
populationen, b) de lägre klasserna, populasen, som i 1)
allmogen och 2) det arbetande folket, arbetarklassen
-
I engelskan finns denna skillnad levandegjord i
språket som å ena sidan ”the folk”, i enlighet med den
nationella romantiska diskursen med nationella egenskaper och
historisk gemenskap på programmet, och ”the people” i enlighet
med en socialistisk diskurs som har social rättvisa på
programmet.
-
Det som intresserar mig här är betydelsen folket
som allmogen, bondesamhällets invånare. Nära kopplat till detta
folkbegrepp är begreppet tradition. Tradition är ett besvärligt
begrepp, ur det mynnar en serie frågor. Men det är också svar på
andra frågor. Vilka frågor kan tradition tänkas svara på? Vilka
konsekvenser har det fått? Framför allt har tradition knutits
till tre nivåer: a) samhället som sådant, som i det gamla
bondesamhället, det traditionella samhället, då alltid i
motsättning till modernitet, som tex hos Giddens och andra
sociologer b) En särskild form av skapande, som i Roman
Jakobsons och Pjort Bogatyrjovs berömda essä från 1920talet, där
tradition är en process, det sätt på vilket något blir till. Har
blivit traditionalisering under 1980-talet. c) Vissa typer av
objekt, som väl bland ”vanligt folk” är den vanligaste
användningen, tex i vissa danser, musikformer, kläder, hus osv.
-
Varje nivå handlar om en typ av frågor till
vilket tradition är ett svar. På den första nivån ligger den
fråga som ställdes av Herder & co under sjuttonhundratalets
andra hälft: vilka som egentligen var, eller skulle vara,
historiens drivkraft, historiens rättmätiga subjekt. Det var en
moralisk, etisk och politisk fråga, därför är svaret – tradition
– på den här nivån också moraliskt, etiskt och politiskt – något
vi bör ha och ska ha. Med idén om tradition kan idén om folket,
det nya historiska subjekt som 1700-talet gav oss, gestaltas
fysiskt. Tradition blir så att säga det nödvändiga mellanledet
mellan det abstrakta kollektivet och den fysiska världen.
-
På de andra nivåerna är tradition svar på två
olika frågor. En är hur man ska förstå det förflutnas plats i
samtiden, ”the pastness in the presentness”, som F.M. Barnard
skriver i sin inledning till boken om Herder. Eller annorlunda
uttryckt: hur kontinutitet och förändring ska förstås. Det var
en fråga som var mycket aktuell i en tid när man såg mycket
förändring och ville ha än mer. Barnard menar att det var just
denna fråga som lockade Herder mest. Det handlade inte om
bevarande, utan om förändring genom bevarande. Utvecklingen
krävde en realistisk bedömning av samtiden genom ett påhittigt
sökande efter det förflutna, eller att se det förflutna och
samtiden som havande med framtiden, en fråga som kom att ställas
upp framförallt som en fråga om kontinuitet och förändring. Som
Barnard påpekar var Herder bland de första att tänka kring
franska revolutionen i termer av kontinuitet.
-
Men som vi vet kom tradition tidigt att knytas
till polen kontinuitet, varför förändring naturligtvis kom att
stå för det moderna. Som traditionsforskning visat är dikotomin
tradition-modernitet i meningen kontinuitet och förändring
falsk. Tradition är ett modernt begrepp och kunde lika gärna ha
setts som det nyaste av det nya, men så skedde inte. Eftersom
tradition är ett moraliskt, etiskt, politiskt begrepp är
användning av tradition som svar på ett problem ett sätt att
peka ut en riktning framåt: En sådan framtid ska vi ha,
tillbakablickande, som hyllar det förflutna. En framtid som går
baklänges framåt, för att travestera Walter Benjamin. Goethe ger
ett bidrag i Faust, Herder ett annat. Tradition är inte Herders
begrepp förstås, det är mycket äldre, men det blir svar på nya
slags frågor under denna tid.
-
Den andra frågan på denna nivå som tradition
svarar på är hur man ska förstå att enkelt fattigt folk,
illitterata, utan bildning, takt och ton, kunde skapa så sköna
ting: alla dessa sagor, sånger, danser, låtar, och allt som i
rask takt inlemmades under rubriken ”folk-”: folkmusik,
folkdans, folksagor etc. Svaret tradition är bra för att det
förflyttar skapandet från individerna till den anonyma massan
och för att det tilldelar historisk kontinuitet en så avgörande
kraft och inte minst för att det ändå går att förena med den
romantiska konstnärsidén om den fritt skapande gudabenådade
individen, om än i kollektiv form. Ett sätt att förstå tradition
är alltså som resultatet av folkets strävanden och kreativitet,
i en naturlig skapelseprocess. Jorden sjunger genom människorna.
Volkskunde är en tysk term för samma sak, folklore, William
Thoms term från 1846, är en engelsk.
-
Med folk som historiskt subjekt och
traditionerna som materialiseringar av folket byggs de nya
kronotoper som fyller 1800 och 1900-talens politiska kartor,
landskap, regioner, nationer.
-
När vi så går in det sena 1900-talet och tidiga
2000-talet ser vi omkring oss nya former av identitetsskapande,
som på många sätt påminner oss om det sena 1700-talet och tidiga
1800-talet, men med nya sätt att gestalta det frånvarande i det
närvarande, nya sätt att representera det förflutna i samtiden.
-
Min tanke är att Herders ideer om humanitet, hur
språk och kultur hänger samman, kring folk och traditioner är
lösningar på problemet hur man kan förbinda det allmänna med det
enskilda, det universella med det partikulära och det
individuella med det kollektiva, samtidigt som man förbinder det
förflutna, samtiden och framtiden i en enda tankefigur.
-
Men så finns det ett nytt konkurrerande begrepp,
kulturarv, som kommit i bruk sedan mitten av 1980-talet. Min
tanke är att kulturarv på samma sätt som folk är en gestaltning
av ett specifikt historiskt subjekt. Min utgångspunkt är
Gotland, det gamla med den gotländska allmogen i centrum, och
det nya med medeltid, världsarv och kulturarv i förgrunden.
Tanken är att medeltiden på Gotland inte bara bör förstås i
relation till Unesco och globala processer, utan också till sin
föregångare på historierepresentationernas marknad, alltså ”det
gamla bondesamhället” med sina traditioner. Därför har jag
jämfört hur de fungerar, vilka slags subjekt de framställer.
Genom att se på hur det problemet gestaltas på Gotland frågar
jag mig om vi idag ser framväxten av ett nytt subjekt på
historiens scen.
2. Tradition och kulturarv på Gotland
Gotländska mindscapes
Tradition och kulturarv tänker jag mig som en typ av situationellt
bestämda sociala och kulturella konstruktioner, konkreta tidrum med
specifika egenskaper som upprättas genom bestämda perspektiv,
blickar och ramar och som förankras i specifika praktiker och
institutioner. Jag ska kalla sådana konstruktioner mindscapes.
Begreppet vill få oss att uppfatta världen, i mitt fall en småstad
och turistort, ett världsarv och en kulturarvsproduktion, som på en
och samma gång konstruerad och given, abstrakt och konkret, mental
och fysisk - ’mind’ för det förra och ’scape’ för det senare. Min
användning av mindscape är besläktad med Bachtins ’kronotop’, genom
att inte bara syfta på specifika utsnitt av tid och rum, utan också
hur de är gestaltade i termer av modus, färger, ljud, sinnligheter,
känslor, affekter.
Gotland – Östersjöns pärla, ett annorlunda land, nästan utomlands,
navet i havet, kulturmötesplatsen i Östersjön, smidiga Gotland,
Sveriges Mallorca, kalkstens-Hawaii. Visby - rosornas och ruinernas
stad, Östersjöns pärla, världsarvet Hansestaden. De många epiteten
och metaforerna ser jag som rubriker för gotländska mindscapes. De
fastboende har sitt Gotland; sommargotlänningar, vinterfastlänningar
och mer tillfälliga besökare har sitt. Visby är hembygd och
tjänstemannastad, somrig party-stad och numer dessutom modern
studentstad. En sommarvecka är Visby nationellt politiskt centrum,
med Almedalen och kvarteren däromkring som fond för dagsaktuella
debatter. Strax därefter transformeras samma kvarter till förtrollad
zon av ivriga medeltidingar.
Tillsammans bildar alla dessa mindscapes den ambivalenta
berättelsen om dagens Gotland. Å ena sidan de knappt sextiotusen
ö-borna, som gärna hyllar sin hemö i de ljusaste av tonarter och
samtidigt bekymrar sig för arbete, lön, bostad, hälsa och utbildning
– Gotland har länge legat i botten av svensk statistik över
utbildningsnivå, löneutveckling, men i toppen när detgäller
arbetslöshet, bostadskostnader och matpriser. Å andra sidan de
hundratusentals besökarna som befolkar semesterön med soliga
stränder och lättjefullt sommarliv. Och så förstås historien, alla
dessa minnen, fornlämningar, traditioner, kulturarv. På Gotland är
produktionen av historia sannerligen inte ny. Många olika ”förr” har
överlagrats under seklernas gång, vilket gör den gotländska
historien till meta-historia, en historia av historier. Under de
senaste decennierna har det pågått en intensiv produktion av nya
slags förflutenheter, för nya marknader. Idag är turism och
kulturarv ledande industri på ön, tillbakablickande framställs allt
som oftast som den enda vägen framåt. Om kulturarv fortsätter att
produceras i samma takt som under de senaste decennierna kan öborna
hamna i samma predikament som Venedigs innevånare, som enligt den
amerikanske turistforskaren Russell Staiff numer försörjer sig på
att spela venetianare i ett gigantiskt turistiskt skådespel, ett
ständigt pågående ”lajv” på temat ”Venedig förr”.
Från tradition till kulturarv
Inom samma bildade urbana medelklass som vurmade för forntider,
växte under 1800-talets slut fram också ett annat förr, ”det gamla
bondesamhället”, med ord som, ’allmoge’, ’folk’och ’tradition’ i den
semantiska mittfåran. Särskilt hög synlighet och densitet fick detta
mindscape på Bungemuseet, ”Gotlands Skansen”, påbörjat 1908 av
skolläraren i Bunge, Theodor Erlandsson. Där gestaltades landskapet,
dess befolkning och kultur, ”den gotländska allmogen” och ”den
gotländska traditionen”, inför en till en början förundrad och
tvivlande bondebefolkning. Under 1900-talet etablerades ”det gamla
bondesamhället” som den mest utbredda representationen av Gotland
och institutionaliserades i en omfattande domän med släktgårdar,
bygdegård, kyrka, skola, idrottsplats och affär som kraftcentrum,
och därikring hembygdsförening, bygdegårdsförening, idrottsförening,
syförening, hemvärn, allt det som på Gotland ännu sammanfattande
benämns ”socknen”.
Under min egen uppväxt i Visby på femtiotalet var ”det gamla
bondesamhället”en högst levande och giltig symbolisk representation.
Det var på något sätt fint att komma från en gotländsk socken, det
gav pluspoäng som ursprung och omedelbar placerbarhet i de starka
gotländska släktskapssystemen. Midsommarfirandet vid Lojsta slott
med spelmän och fanor drog tusentals besökare, liksom Bungemuseet,
Stångaspelen, spelmansstämmor och andra gestaltningar av gotländsk
tradition. Men bortom de symboliskt representativa sammanhangen
övervägde samtidigt minuspoängen. ”Landet” och ”lantisar” stod inte
särskilt högt i kurs, jordbruken övergavs, flyttströmmarna gick mot
staden och vidare till fastlandet.
På 1970-talet fick ”gotländsk tradition” ett uppsving,
genom nyväckt intrese för folkmusik och dans, folkdräkter, gutamål,
pärk, varpa, drickbryggning etc. En växande skara gotlänningar
började odla sin särart i former de övertagit från 1800-talets och
det tidiga 1900talets folklivsforskare och samlare. Men det fanns
också nya inslag, påpekar Lotten Gustafsson: ”Konkreta och sinnliga
aktiviteter togs till heders igen, göromål som bekräftade bilden av
bondesamhället som en estetisk och etisk förebild, en värld av
gemenskap, äkthet och skönhetsvärden.” Görandet, de sinnliga
aspekterna av tillverkandet, utövandet, lekandet, fick nu betydligt
större utrymme. Pärk, dricke och spelmansmusik blev därför inte bara
symboliska representationer av ett förgånget bondesamhälle, utan
också en konkret praktik som gav upphov till starka och
omgestaltande upplevelser. Intresset för bondesamhällets expressiva
former blev därigenom mer än en vurm för gångna tider, det blev ett
nyfiket och ofta samhällskritiskt undersökande av andra sätt att
vara och leva.
Vågen av intresse för bondesamhället under 1970- och 80-talen
kom att både löpa parallellt med och avlösa de redan etablerade
formerna för representation av gotländskhet. Kopplingen till
landsbygden förlängdes, förstärktes och förändrades. Det sammanlagda
resultatet blev att socknarna, släkterna och släktgårdarna
tillsammans med pärk, gutamål, dricke och mycket annat, trots de
stora och snabba samhällsförändringarna, också fortsatt blev den
gotländska identitetens yttre manifestationer.
En ny tid
Medeltidsveckans födelse 1984 och utnämningen av världsarvet
Hansestaden Visby 1995 markerar början på en ny fas i de symboliska
representationernas historia på Gotland. Min tanke är att
’bondesamhället’ och ’medeltiden’ är två olika gotländska mindscapes
som produceras och förvaltas av två olika domäner. Jag ska kalla den
förra domänen ’tradition’, som en markering av ordets viktiga
ställning i det bondesamhällets mindscape, och reservera ’kulturarv’
för det senare. De är olika slags förr, olika sätt att producera,
distribuera och konsumera historia. Jag ska argumentera för att de
två viktigaste resultaten, medeltidsvecka och världsarv, inte bara
samspelar och konkurrerar med andra mindscapes i största allmänhet,
utan att de fått sin speciella utformning och betydelse i det
gotländska samhället genom att födas ur en nära och produktiv
kontrastiv relation till föregångaren på de tillbakablickande
representationernas marknad, ’det gotländska bondesamhället”.
Likheter
På flera sätt påminner “det gotländska bondesamhället” och
”medeltiden” om varandra. De opererar på samma slags marknader och
de försvaras och legitimeras på i mångt och mycket samma sätt. De är
båda känslostrukturerande minnesteatrar som gestaltas med likartade
medel och expressiva former, byggnader, mat, kläder, musik, dans,
vissa ord och uttryck. Båda pekar bakåt och gestaltar förflutenheter
i samtiden, genom metonymier i långa kedjor, där konkreta, unika och
särpräglade delar arrangeras för att framställa abstrakta,
generaliserade helheter. Båda säkrar överlevnad för det bortglömda
och överblivna, genom att tillföra värden av många olika slag. Båda
är esteticerande och framställer hellre framsidor än baksidor,
dessutom nära kopplade till moral, livet som det borde ha varit.
Båda presenterar en guldålder som förfallit. Om det medeltida Visby
står det i turisttidningen Gotlandsguiden 2004: ”Visby var
magnifikast i hela landet och då långt före sin tid”. Framhävandet
av minnena från storhetstiden är inte bara ett tillbakablickande i
största allmänhet, utan också ett politiskt inlägg i en ständigt
pågående debatt om marginalisering. Att för länge sen vara långt
före sin tid blir en källa till lokal stolthet och krav på
erkännande.
Skillnader
Men ’medeltiden’ och ’bondesamhället’ är också radikalt olika. De är
två mindscapes som institutionaliserats i skilda om än överlappande
domäner. Medan ’traditions’-domänen har sitt centrum i rurala
livsformer från 1600-tal till tidigt 1900-tal, med betoning på det
kollektiva, lokala och regionala, så är ’kulturarvs’-domänens
centrum urbant, med betoning på det tidstypiska och det
individuella. I den gotländska ‘traditionens’ mitt finner vi
folkliga seder och bruk, ritualer och expressiva former, som
berättelser, musik, dans och mat, det som socialantropologen Robert
Redfield en gång sammanfattade som ”den lilla traditionen”. I den
gotländska ’kulturarvs’-domänens mitt finner vi ”den stora
traditionen”, en i huvudsak urban högreståndskultur med fokus på
medeltid och med betoning just på den typ av objekt som
världsarvskonventionen pekar ut som skyddsvärda: minnesmärken;
grupper av byggnader och miljöer och kulturlandskap.
Monument i Visby: Gamla Apoteket, ett av de
imponerande medeltida packhusen i Visby, och en av Visbys mest
avbildade motiv, ringmuren från Nordergravar mot havet.
En väsentlig skillnad mellan ’tradition’ och
’kulturarv’ är vilket slags platser eller landskap de producerar.
’Traditions’-domänen tenderar att frambringa stängda rum som inte är
öppna för vem som helst. De mindscapes som produceras liknar
“ethnoscapes” eller VIP-klubbar: för att få tillträde måste man vara
medlem, eller bli inbjuden av en medlem. Medlemskapet är
genealogiskt, man föds till det. Man “är” gotlänning, sudergute,
Fårö-bo. ’Kulturarvs’domänen frambringar öppnare rum. För medlemskap
krävs inte medfött släktskap, utan snarare de rätta värdena - och
inte sällan den rätta plånboken.
I nysvenskt datorspråk kan skillnaden uttryckas som att
’tradition’ likt Windows opererar med begränsad tillgång till
källkoderna och med låsta gränssnitt, medan ’kulturarv’ (i synnerhet
världsarv) likt Linux opererar med öppen källkod och öppna,
dynamiska gränssnitt. Till Windows har den vanlige användaren inte
tillträde annat än som betalande gäst. Man får besöka och använda
Windows, men utan särskild inbjudan, i praktiken anställning i
Microsoftfamiljen, får man inte tillgång till den värld som döljs
bakom gränssnittet. Skulle man få det, skulle man upptäcka ett
sammelsurium av idéer, resultat av induktiva processer under lång
tid, som mödosamt fogats samman till en fungerande enhet: De
ackumulerade inkonsistenserna gör programvaran instabil, vilket är
en anledning till att inte vem som helst kan släppas in. Därför
krävs stark kontroll och ständigt nya genomgripande bearbetningar
för att få programmet att fortsätta fungera. Till Linuxvärlden
däremot behövs ingen särskild inbjudan. Idén är ju att
tillhandahålla globalt standardiserad mjukvara som vem som helst
fritt kan ”tanka ner” och bygga vidare på. Resultatet är i princip
deduktivt: utgångspunkten är en uppsättning etablerade koder och
standarder som man har att följa så gott man kan. Ett linux- program
som inte följer en standard och som inte förses med tydlig och fritt
tillgänglig dokumentation har ingen framtid.
I princip kan ’tradition’ finnas överallt på
landsbygden. Varje socken, varje familj, varje släkt kan ha sin egen
tradition. Därför står ’tradition’ principiellt i pluralis även när
det skrivs i singularis: vi har vår, ni har er, dom har sin.
’Traditions’-domänen är övervakad, men kontrollen är inte
centraliserad, vilket gör det lätt att skapa nya traditioner.
‘Kulturarv’ är ett i huvudsak urbant mindscape, även
när det är förlagt till landsbygden. Vem som helst kan inte utnämna
kulturarv. Urvalet sker i enlighet med bestämda kriterier av
särskilt legitimerade experter, därför finns det också betydligt
mindre av det. Den formella kontrollen är stark, genom knytningen
till statliga institutioner.
‘Tradition’ tenderar att fylla
landskapet, medan det finns mycket mindre av ‘kulturarvet’.
Medan ’tradition’ framställer ett principiellt
begränsat vi, så möjliggör ’kulturarv’ ett mer omnipotent, inklusivt
tilltal. En student vid Högskolan på Gotland skriver att medan det
för henne som guide känns helt naturligt att berätta om det
vikingatida och medeltida Visby och Gotland i första person pluralis
- ”vi seglade nerför de ryska floderna”, ”vi förde hem stora mängder
silver” – så är det omöjligt för henne att i Bungemuseet säga ”här i
sojdet brände vi vår tjära”. ”Att jag som inflyttad fastlänning
skulle ha någon del i gotländsk tradition känns helt främmande. Men
egendomligt nog kan jag liera mig med vikingarna.”
’Traditions’-domänen fokuserar på särskilda slags platser
beteenden och artefakter i ett specifikt förflutet. Men produktionen
är inte sällan inriktad på att framställa människorna bakom. Sådana
mindscapes är lätta att besöka men svåra att själv bli inskriven i,
eftersom medlemskap tilldelas efter släktskap och blodsband.
’Kulturarv’ framställer ett mer generaliserat förflutet och pekar
oftare på själva byggnaderna, monumenten, miljöerna, vilket gör det
lättare att få tillträde och själv skriva in sig i dem. Om
‘tradition’ i huvudsak producerar ”det lokala”, så är ‘kulturarv’
närmare knutet till större enheter, epoker eller geografiska
regioner, som medeltiden, Europa, eller som i världsarv, hela
världen.
’Kulturarv’ tenderar att ”tömma” rum och platser, vilket gör
det möjligt att återfylla dem med alla slags invånare. I Visby
befolkas medeltiden retoriskt med folk av allsköns ursprung:
svenskar och tyskar, gycklare och handelsmän, knektar, riddare och
våldsamma kungar. Men det medeltida rummet tillhör dem inte, det
tillhör alla och ingen, det är vårt, men inte mitt eller ditt.
’Kulturarv’ motstår lokalbefolkningens krav på ursprungsrättigheter.
Medan ’tradition’ kan produceras lokalt, så är kulturarvsproduktion
centraliserad. Det som framställs är bortom det lokalt särpräglade,
etniska, till och med bortom det mångkulturella, bortom alla dessa
grupper med sina olika kulturer och traditioner. ’Kulturarv’ är
allas och därför ingens.
Spänningsfält
En sammanställning av dessa skillnader visar att spänningsfältet
mellan ’tradition’ och ’kulturarv’ sammanfaller med och förstärker
så gott som alla andra viktiga spänningsfält med lång historia på
Gotland: land – stad, öbor - fastlänningar, lågt – högt,
bönder/arbetare – intellektuella/byråkrater/borgare etc. Ett
resultat av denna starkt uppladdade relation är att andra möjliga
berättelser, tex kring fiskare och bönder, industrier och arbetare,
etniska grupper och mångkultur, eller kring soldaterna, studenterna,
barnfamiljerna, pensionärerna, blir nästan helt irrelevanta och
osynliga.
‘Tradition’
Folk, allmoge, bönder
Anonyma ’typer’
Fattigt
Ruralt
1600-tal till tidigt 1900-tal
Seder, bruk, ritualer, expressiva former
Lokalt och regionalt
Sverige
Lokalitet
Hembygd
Liten tradition
Hembygdsförbund |
’Kulturarv’
Borgare, överklass
Individer
Rikt
Urbant
Medeltid 1000-tal till 1500-tal
Monument, grupper av byggnader och platser
Transnationellt, globalt
Europa, Världen
tidstypiskhet
globaliserad besöksplats
stor tradition
Riksantikvarieämbete |
Kanske är land-stad det viktigaste av dessa
spänningsfält. Synligast är det i alla fall - ringmuren står ju där
den står som gränsmarkör. Eftersom muren är vänd mot land har
landsbygdsbor gärna uppfattat staden innanför den som något som inte
riktigt hör ön till, utan snarare fastlanden på andra sidan havet,
vilket ju en gång var murens poäng. Det finns på Gotland en gammal
och stark överenskommelse om att Visby innerstad är unik och
värdefull. Men det finns också en månghundraårig diskussion om
förhållandet mellan stad och landsbygd där överenskommelserna inte
alls är lika starka. Därför är det inte oproblematiskt att en liten
del av staden, med en minoritet av befolkningen, har kommit att stå
som metonym inte bara för staden som helhet, utan också i ökande
grad för hela Gotland.
Från land till stad
Kulturarv och världsarv är, har jag framhållit, ett nytt slags
historier om det förflutna, en ny typ av produktion av det
frånvarande i det närvarande, utformad efter en global matris, som
kan ”tankas ner” och användas lokalt för många olika ändamål. Jag
har också hävdat att skiftet från bondesamhälle till medeltid, från
“tradition” till “kulturarv”, kan förstås som ett resultat av en
representationskris som lett till en urbanisering av den offentligt
uppvisade och officiellt sanktionerade representationen av
gotländskhet. Om förut det ”riktiga Gotland” fanns på landsbygden,
så har det idag flyttat till stan. I sin tur kan detta relateras
till en rad sociala, kulturella, demografiska och ekonomiska
förändringar under efterkrigstiden och i synnerhet under 1970- och
-80-talen, liksom till de förändringar i den politiska strukturen på
ön som blev följden. Nya slags människor befolkar Visby och i mångt
och mycket är det deras idéer om det goda livet och en bra plats att
bo på som iscensatts. Hemlösa i det gamla traditions-landskapet har
de iscensatt ett nytt mindscape, som inte utestänger dem, utan
tvärtom placerar dem själva i centrum. Detta mindscape, med staden
som utgångspunkt och måttstock, har i allt högre grad kommit att
projiceras också på resten av ön. Också landsbygden”kodas om”,
esteticeras, historiceras och urbaniseras, genom att det som inte
passar in i den nya helheten byggs om, förs undan eller helt enkelt
bortses ifrån. Därmed har också makten över ”det lokala”, historien
och representationerna förflyttats. Och det är ingen liten
förflyttning, om vi betänker att det handlar om just de berättelser
och representationer som vi håller fram av oss själva, de som
berättar vilka vi är.
3. Ett nytt subjekt?
I rörelse - så kunde en god del av ”det moderna” sammanfattas. Hela
samhället sätts i rörelse, bokstavligen. Den moderna epoken är
massrörelsernas tidevarv och de utopiska visionernas era. Individer
sätts i rörelse, socialt, klassmässigt, andligt, kulturellt,
ekonomiskt, politiskt och inte minst geografiskt.1
Rörelse, uppbrott och förändring är modernitetens själva kärna,
menade Karl Marx redan vid 1800-talets mitt - ”allt som är fast
förflyktigas”. ”Här rivs för att få ljus och luft!” uttryckte
Strindberg samma idé något decennium senare. Särskilt tydligt
framträder rörelsen mot en bakgrund av stabilitet och orörlighet. Om
rörelsen och förflyktigandet hör moderniteten till, så hör således
stabiliteten det slags samhälle till som moderniteten utvecklas ur
och tar spjärn emot, det traditionella bondesamhället.
I en vanlig typ av realistisk historieskrivning ser det
ut just så: utvecklingen går obevekligt framåt, mot allt modernare
tider, allt mer rörelse. Med accelerande samhällsförändringar föds
ett behov av att blicka bakåt, mot ett tidigare samhälle, med större
kontinuitet, fastare värden och långsammare tempo. När allt annat
gungar för den moderna människan blir historia, traditioner och
kulturarv ledstänger att hålla fast vid. Det är en bild som det
finns anledning att förhålla sig kritisk till menar den norska
folkloristen Anne Eriksen. I en serie artiklar har hon diskuterat
förhållandet mellan tradition och modernitet. Hon börjar med att
visa hur föreställningarna om en "genuin folkkultur" i "det gamla
bondesamhället" växt fram i ständigt kontrastivt samspel med "det
moderna samhället". Många av de drag som framställs som centrala i
det traditionella samhället är rakt motsatta dem som hålls fram som
typiska för det moderna. Medan det moderna kännetecknas av uppbrott
och nedbrytande av alla fasta värden, präglas traditionen istället
av stabilitet, autenticitet, fasta normer, trygga sociala
relationer, ett liv närmare naturen. I det moderna råder pluralism,
det finns många möjliga val på nästan alla livets områden.
Traditionen präglas däremot av fasta lösningar och tydliga normer
för den enskildes handlingar. Det moderna framhäver individen som
aktör, medan traditionen framhäver kollektivet som överordnat de
enskilda individerna.2
Härifrån tar Eriksen ett radikalt steg genom att hävda
att denna skillnad inte beror på sakernas objektiva tillstånd, ”hur
det verkligen är”, utan på att hela föreställningen om det gamla
traditionella samhället är en ytterst modern idé, som växt fram i
motsättning till det moderna samhället och därmed som en del av det.
Utan tvivel hade de traditionella värdena sin funktion i det gamla
traditionella samhället, påpekar Eriksen, men de är ytterst
funktionella också i det moderna, som fasta punkter i en värld stadd
i ständig förändring. Att hylla gamla traditioner behöver därför
inte betyda att man vill återupprätta det traditionella samhället,
eller att man är motståndare till förändring och modernisering.
Tvärtom fungerar traditionen hela tiden i relation till
moderniseringen och får sitt värde just genom den inbyggda
motsättningen:
Det er fordi alt endrer sig at
det stabile blir verdifullt. Samtidig danner tradisjonen
støttepunkter for endringen. Den utgjør et fast sentrum som
nydannelser kan kretse om og relateres til - som vidareføring i
nye former eller som oppbrudd og opprør. Det tradisjonelle
fungerer som garanti for kontinuitet eller som utgangspunkt for
oppbrudd. Det er med på å gi nyskapninger mening og verdi.3
Visst kan traditioner vara ett sätt att symboliskt
återknyta band som klippts, något att hålla sig i när förändringens
vindar blåser särskilt starka. Men lika gärna kan man se
traditionerna som en språngbräda för förändring. Genom att framkalla
stabilitet och kontinuitet blir traditionerna en förutsättning för
uppbrott och modernisering. Ytterligare ett viktigt steg tar sedan
Eriksen genom att vända på steken: om traditionen skapades av det
moderna så måste man kunna hävda också det motsatta, att det moderna
skapades av traditionen. Det är genom att använda föreställningarna
om det traditionella som kontext som det moderna kan uppstå som
text.4
Eriksens konstruktivistiska resonemang utgår från tanken att
människans vara i världen konstitueras av skillnad och att fenomen
därför blir synliga för människan genom kontraster.5 Vi
har redan tidigare mött samma idé, i kapitlet om öar. Där beskrivs
hur öar genom den kontinentala vändningen i Europas historia blev en
symbolisk resurs för drömmar om det förflutna. Medan moderniteten
och utvecklingen placerades på fastlanden, blev öar alltmer avlägsna
platser där tiden stått still. Föreställningen om en tidens
retardation på öar uppstod som effekt av allt snabbare tidsvirvlar
till lands. Men det omvända gäller också: föreställningen om en
accelererande kontinental tid föds ur idén om ett långsammare öliv.
Vad ser vi om vi tänker på samma sätt kring kulturarv? Jag
har beskrivit kulturarv som en ny typ av kulturell
skillnadsproduktion, ett nytt sätt att gestalta ”förr”, som
förstärker redan etablerade föreställningar om en grundläggande
kvalitativ skillnad mellan förr och nu. Jag har vidare argumenterat
för att produktionen av kulturarv (åtminstone på Gotland) bör
förstås i relation sin föregångare på historierepresentationernas
marknad, det traditionella bondesamhället. Men om ‘tradition’ är ett
modernt begrepp, som fötts ur det moderna som dess konstituerande
kontrastiva spegelbild, skulle vi då inte på samma sätt kunna förstå
kulturarv som en del av en liknande konstituerande motsättning,
framsprungen ur ett annat slags samhälle?
Idéerna om ”det gamla bondesamhället” och ”traditionen” växer
fram under 1700-talets slut. Mot slutet av 1800-talet har de tagit
fysisk gestalt, i ett mindscape, där territoriet är nationen och
tiden det nyligen förflutna, 1700-1800-tal. Det historiska subjekt
som sätts att befolka detta mindscape är bönder, allmoge och
arbetare, vanligen sammanförda under rubriken ”folk”. Framsprungen
ur det moderna samhället som dess synliggörande kontrast, bidrar
detta mindscape till moderniseringen.
”Modernitet”
Idéerna om ”kulturarv” som får genomslag under
slutet av 1900-talet, bygger vidare på äldre praktiker, men
gestaltas fysiskt i ett annat slags mindscape. Territoriet är ett
annat, liksom tiden. Det slags modernitet som producerade tradition
som konstituerande spegelbild är inte längre relevant. Efter en
serie representationskriser frambringar ett nytt slags samhälle –
posteller senmodernt, globaliserat, fragmentariserat, mångkulturellt
– nya slags kontrastiva spegelbilder. Nya eliter representerar sig
genom nya kulturella former, nya mindscapes, som befolkas av ett
nytt slags kollektivt subjekt. Frågan är bara vilket.
Senmodernitet
Min tanke är att på samma sätt som en väsentlig del
av traditionsdomänen kan förstås som synliggörande kontrast till en
framväxande urban modernitet, så kan också kulturarv förstås som en
en homogeniserande motkraft till senmodernitetens diversifierande
och globaliserande krafter. Som konstituerande kontrastiv spegelbild
är den en del av samma utveckling, och bidrar till att göra den
synlig och därför verklig.
1
Jfr Frykman 1991:96f,
Wigerfelt 1996:44
2
Eriksen 1995:23
3
Eriksen 1993:24
4
Eriksen 1995:24
5
Eller för att vara mer precis,
skillnad som gör skillnad. Uttryckt i satser som ”I mötet med det
främmande och annorlunda ser man sig själv” och ”Du är den du ser
återspeglas i andras ögon” har denna tanke på identiteter som
resultat av kontrastiva processer blivit alltmer utbredd. Jfr tex
Löfgren, Frykman & Ehn |