Martin Tegen, Stockholm Johann Gottfried von Herder:
Ideen zur Philosophie der Geschichte der Menschheit (T. 1-4, bok
1-20, 1784-94). Något om verkets innehåll och idéer.
För några år sedan
översatte jag Oswald Spenglers "Untergang des Abendlandes" (1918-22)
och fick översättningen utgiven på Atlantis förlag (2 delar
1996-97). Undertiteln lyder "Konturer till en morfologi om
världshistorien". Första delen kallas dessutom "gestalt och
verklighet" och andra delen kallas "världshistoriska perspektiv".
När jag nu tog itu med Herders "Ideen zur Philosophie der Geschichte
der Menschheit", som kom ut 1784-94, kom jag snart underfund med att
Spengler har en föregångare i Herder. Han ville nämligen också
undersöka hela jordklotets, alla folks historia, och fastställa
vilka drifter, krafter, omständigheter som styr folkens utveckling
och historia. Men metoden och slutsatserna är förstås en smula
olika. Spengler koncentrerar sig på de åtta stora kulturerna, från
den fornegyptiska till den moderna västerländska, och skildrar deras
utveckling från deras födelse i en religiös grundupplevelse,
kulminationen i en stark statsbildning och slutfasen i en s.k.
civilisation som företer diverse upplösningstendenser men kan vara
långvarig under gynnsamma omständigheter. Själva kulturen utgör ett
organiskt förlopp på omkring tusen år. Även Herder talar om
religiösa grundupplevelser i folkens tidiga epoker.
Herder hade inte samma rika tillgång på historisk forskning som
Spengler, men han skildrar ändå en häpnadsväckande mångfald av folk
runt jordklotet, deras vanor, traditioner och historia. Han har en
litet mer optimistisk syn på mänsklighetens historia än Spengler,
men så hade Spengler också upplevt det första världskrigets
härjningar på nära håll, medan Herder började sitt verk på
1780-talet innan revolutionskrigen och Napoleonkrigen. Herder tror
att människans förnuft till slut skall segra över de destruktiva
drifterna som ju också finns. Utgivaren av 1827 års nytryck, Johann
von Müller, tyckte tydligen att Herder var litet för optimistisk i
tredje delen, och upplyser i en fotnot om att detta skrevs 1787,
underförstått i en fredligare tid än de efterföljande krigsåren.
Det framgår inte minst av Herders litteraturhänvisningar att
1700-talet var en tid av enorm expansion av den vetenskapliga
litteraturen på olika områden som biologi, medicin, fysik, historia,
språkvetenskap och inte minst geografi. Några av författarna har
varit lätta att identifiera, andra har jag inte lyckats med eller
hunnit med. Sammanlagt finns 190 referenser i del 1-2 av verket,
några anonyma. Det kan vara av intresse att en rad av författarna är
svenskar. Jag tvivlar på att han var personligen bekant med någon av
dem.
Torbern Bergman, Johan Jakob Ferber, Per Högström
Per Kalm, Klingstedt (?), Laxman, Karl von Linné,
Anders Sparrman, Olof Toree, dvs, Olof Torén, död 1753.
Herder föddes 1744 och studerade i Königsberg, nuvarande
Kaliningrad, vid 18-20 års ålder. Han började med kirurgi, men
svimmade vid första obduktionen, och övergick till humaniora. Han
hörde bl.a. föreläsningar av Immanuel Kant om logik, metafysik,
moral, matematik och fysisk geografi. Kant blev imponerad av
studenten och lät honom gå gratis på föreläsningarna. En bokhandlare
blev också imponerad och lät honom få fri tillgång till alla
böckerna i hans boklåda. Därmed lades grunden till Herders enorma
beläsenhet.
Han fick snabbt lärartjänster i Königsberg, sedan i Riga, men vid 25
års ålder fann han tiden mogen att resa ut i världen. 1769 for han
alltså med båt från Riga till Frankrike och på båten skrev han en
resejournal där man kan hitta anteckningar om hans stora livsidé,
mänsklighetens historia. Jag citerar:
"Hur många tidsåldrar av litteratur kan ha passerat innan vi vet
något eller tänker något. Den feniciska? Eller den egyptiska? Den
kinesiska? Den arabiska? Den etiopiska? Eller inget av detta, så att
vår Moses hamnar på rätt ställe? Hur mycket finns inte här att söka
och undersöka! Vår tidsålder börjar mogna för detta tack vare
Deguigne och Michaelis... Vilket verk om människans historia!"
Här finns alltså tankar om detta verk, vars första del kom 15 år
senare. Och vilka var då Deguigne och Michaelis? Båda var
orientalister och väckte Herders intresse för de österländska folken
och språken. Joseph de Guignes (1721-1800) studerade bl.a. kinesisk
kultur och historia och gav 175658 ut 4 bd om "Histoire generale des
huns, turcs, mogols ..."
Johann David Michaëlis hade kanske ännu större betydelse för Herder.
Han var professor i Göttingen, levde 1717-91, undervisade i filosofi
och österländska språk och var känd för sin historisk-kritiska syn
på Bibeln. Han har ett speciellt intresse för oss svenskar, eftersom
han initierade en expedition till Arabien, och där deltog
finlandssvensken Peter Forsskål, som kommit till Göttingen och skrev
en avhandling under Michaelis 1756. Forsskåls bok om borgerlig
frihetväckte stort rabalder i Uppsala 1759. Även Herder skrev vackra
ord om människans behov av frihet, och bådas tankar går väl delvis
tillbaka på Michaëlis skrifter. Forsskål dog i Arabien 1763, men
hans forskningsresultat publicerades delvis av Niebuhr. Göttingen
hade ett progressivt universitet, och där verkade Michaelis, Heyne,
Eichhorn och Schlötzer (av dem som anförs i verket).
Hur ser den då ut, "Ideen zur Philosophie der Geschichte der
Menschheit"? Det är en ganska tjock bok i 4 delar, men avsikten är
inte att skriva en historiebok, utan en bok om drivkrafterna bakom
historien. Jag skall ge en kort resumé av de 20 s.k. böckerna, som
verket består av.
-
I första delen påminner Herder om att jorden är en planet
bland planeter, han nämner att Saturnus har ringar, att jorden
har förändrats många gånger, att jord och vatten har fördelats
och att djur och växter gått genom många stadier från kaos till
nuets ordning. Han ser en skaparkraft i detta, men vill inte
hamna i metafysik. "Det vore bra om de naturkrafter som nu
kallas qualitates occultae kunde reduceras till påvisbara
fysiska egenskaper."
-
I andra boken går Herder närmare in på kedjan av ämnen och
organismer. Han berör jord och metaller, fortsätter med
kristaller, växter, musslor, fiskar, lantdjur, fram till
människan. Han är välorienterad i biologi, zoologi och annat och
nämner Linné men oftare Buffons "Histoire naturelle".
-
I tredje boken görs diverse jämförelser mellan växter, djur
och människor. Det finns många fysiologiska likheter mellan djur
och människor, och Herder hänvisar bl.a. till Camper, som
skrivit om orangutangen (se listan). Människan har begåvats med
speciella egenskaper, bl.a. det som Herder kallar förnuft. Men
människan är inte överlägsen i alla avseenden. Herder påpekar
att djur kan döda för att äta, men mördar inte varandra som
människan gör. Ibland beskriver Herder en utvecklingsgång genom
arterna som erinrar en smula om Darwins tankegångar om det
naturliga urvalet. Han ser inte arterna som färdigskapade från
början. Han tänker sig en långsam utveckling under långa
tidsrymder. Men han tänker sigockså en gudomlig skaparkraft
bakom allt detta. Ändå poängterar han att han i sin skildring
vill undvika metafysik och bara stödja sig på fysiologi och
erfarenhet när det gäller skildringen av människans egenskaper.
Han säger på ett ställe att "anden" (der Geist) alltid är knuten
till materien. "Kein Geist ohne Materie". Men i andra sammanhang
diskuterar han själens odödlighet och immaterialitet.
-
I fjärde boken kommer Herder in på människans speciella
egenskaper, som i mycket hänger samman med hennes upprätta gång
och frigörandet av händerna. Här tillkommer förmågan till språk,
alltså abstraktionsförmåga, och förnuft, förmåga till omdöme och
jämförelser.
-
I femte boken går Herder närmare in på trappan av organiska
former och krafter. Det finns en organisation, som han säger,
bakom allt detta och han tar det som en självklarhet att det
finns en skapare. Jag har noterat följande namn på en och samma
sak: Gud, "Gottheit" (gudomlighet), "Weltschöpfer"
(världsskapare), skapare, gudomlig makt, "Vater" (fader),
levande kraft, vis moder, världssjäl, organiska krafter,
skapande kraft, "die bildende Künstlerin" (den bildande-skapande
konstnären), och sist men inte minst natur, det kanske
vanligaste av dessa ord. Natur och Gud framstår som samma sak.
-
I sjätte boken ger sig Herder in på den egentliga historien
om mänskligheten. Han börjar med diverse folkgrupper utanför de
stora kulturerna. Nämligen norra Asiens mongoler, Afrikas svarta
och Amerikas indianer, Stilla Oceanens öfolk. Många av dessa
folkgrupper hade relativt nyligen skildrats av upptäcktsresande,
och indianerna kallas här för det mesta för "amerikaner". Man
får tänka på att San Francisco, denna storstad, omkring år 1780
var en missionsstation med omkring 100 invånare. Herder använder
ordet "folk" och reserverar sig mot ordet "ras". Det senare
ordet syftar på rent fysiologiska egenskaper, men ett folk kan
vara sammansatt av olika grupper och dessutom betraktar Herder
ett folk som föränderligt. Han diskuterar på olika ställen
åtminstone fyra saker som konstituerar ett folk och dess
förändringar: naturanlagen, klimatet - vi skulle kanske hellre
säga miljön, traditioner av olika slag, och till sist
omständigheterna, som kan vara krig, yttre påverkningar och
annat.
-
I sjunde boken går Herder speciellt in på föränderligheten
hos människan. Inte minst spelar klimatet en stor roll. I
klimatet inkluderar Herder en rad fysiska omständigheter som
växtlighet, omgivande natur, temperatur, fruktbarhet osv.
-
I åttonde boken beskrivs människans olika sinnen och
egenskaper. xempelvis renligheten, förmågan att uthärda, synen,
hörseln, fantasin, drömmen. Vidare vilken stor betydelse de
tämda djuren har för oss (häst, åsna, hund, kor, höns osv.). Här
berörs motsatsen manligtkvinnligt, social elakhet och privat
godhet, och egenskapen måttlighet. Staten betraktas i stort sett
som något negativt. Herder ogillar överhet och förtryck av alla
sorter.
-
Nionde boken berör människans bildning och uppfostran.
Bildning tas i bred mening som utveckling och förkovran av
människans möjligheter. Språket och skriften berörs, liksom
anlagen för religion, för skapande av symboler, men också
möjligheter till hyckleri. Tre nivåer av regering finns, två
naturliga, nämligen inom den lilla familjen och inom den större
gruppen, som konstitueras av sammanfallande intressen. Den
tredje nivån är staten, som egentligen är onaturlig. Den har
uppstått genom tendenserna till krig mellan grupper och kan
missbrukas till förtryck.
-
Tionde boken redovisar olika folks ideer om världens
ursprung, alltså olika myter om hur världen kommit till. Herder
redovisar sådana från Asien, inklusive Zoroaster (Zarathustra),
fenicierna och den mosaiska bilden i första Mosebok.
-
Med elfte boken börjar en utförligare genomgång av de
olika ländernas och folkens historia. I denna bok behandlas
Kina, Laos, Japan, Korea, Tibet och Indien. Avsikten är
egentligen inte att skriva folkens historia, utan att filosofera
kring deras historia, att komma underfund med vilka drivkrafter
som finns bakom utvecklingen och förändringen. Jag kan ta ett
litet exempel från skildringen av den epok i Kinas historia då
mongolerna kom som ett erövrarfolk till det sedan länge
etablerade gamla Kina. Herder vill förklara en förändring i
nationalkaraktären. Jag citerar.
"All bildning och utveckling sker genom uppfostran. Sättet
för uppfostran i Kina bidrog, förutom dess nationalkaraktär,
till att forma kineserna till det de är men inte längre var.
Enligt de mongoliska nomadernas sed låg barnens lydnad till
grund för alla sedvänjor, men nu skulle denna lydnad inte gälla
bara i familjen utan i staten. Så småningom framväxte därigenom
denna skenbara beskedlighet, detta hövliga förekommande sätt,
som kineserna har berömts för även av sina fiender. Men vilka
följder hade denna för nomadlivet utmärkta sedvänja i denna
stora stat? När den barnsliga lydnaden inte begränsades utan
utsträcktes till den vuxne mannen, som själv hade barn och
manliga sysslor; när han underordnades samma plikter som borde
gälla det ouppfostrade barnet, ja, när till och med överheten
fick sådana plikter .... vad kunde inte då uppstå, vad måste då
inte uppstå, annat än ett försök att skapa en ny sorts känslor m
o t naturen, alltså vänja känslorna vid falskhet. En vuxen man
skulle uppträda med ett barns lydnad." (Jag vet inte om detta är
rätt eller fel, men så resonerar Herder.)
-
I tolfte boken går Herder tillbaka till forntidens Babylon,
Assyrien, meder, perser, hebreer, fenicier, Kartago, Egypten.
Han är speciellt imponerad av fenicierna, som var ett
fredligthandelsfolk, vars resor sträckte sig ända till
Östersjön, där de handlade med bärnsten.
-
Trettonde boken ägnas helt och hållet åt antikens Grekland,
och Herder är givetvis full av beundran över deras kulturella
storhetstid omkring 400 f.Kr. Men trogen sin linje framhåller
han också förändringarna och splittringen och krigen mellan
stadsstaterna. Greklands speciella klimat och natur och geografi
var en förutsättning för just deras kultur. Alexander den stores
betydelse var kanske positiv i början, men Alexander levde inte
för kort tid utan för länge, skriver han.
-
Fjortonde boken ägnas åt antikens Rom, och det är ingen
vacker bild som Herder ger av det romerska väldet. Det präglas
av härsklystnad, våld, förtryck. Man pryder sig med en erövrad
kultur men åstadkommer inte mycket kultur själv.
-
Den femtonde boken, avslutningen av tredje delen, är väl den
intressantaste i vårt sammanhang. Den ägnas helt åt en
diskussion av det som Herder kallar "humanitet". Det innebär
utvecklingen och praktiseringen av de positiva möjligheterna i
människans natur och anlag. De motverkas av andra krafter av
olika slag. Vi återkommer till detta.
-
Några år senare kom del 4 av verket med böckerna 16-20. Där
fortsätter Herder sin genomgång av olika folk och epoker. Bok 16
behandlar basker, galler, kymrer, finnar, letter, preussare -
alltså de gamla baltiska preussarna vid östra Östersjökusten,
inte de som nu kallas preussare. Dessa preussare trängdes undan
av tyska folkgrupper som Herder också behandlar, liksom
ytterligare några folkspillror.
-
Sjuttonde boken skildrar kristendomens historia och dess
olika sekter. Herder beundrar Kristus-gestalten, men han menar
också att kristendomen delvis kommit på avvägar. Det har till
stor del inte blivit "din religion", som han säger i ett avsnitt
riktat till Jesus-gestalten, utan "en religion byggd på dig,
alltså en tanklös tillbedjan av din person och ditt kors".
Orsaken ligger hos en person vars namn han tänker undvika att
säga. Jag gissar att han syftar på Paulus, som ju var den som
grundade den kristna kyrkan.
-
I artonde boken vänder sig Herder till Nord- och
Mellaneuropa och ägnar sig åt folkvandringstidens västgoter,
suever, alaner, vandaler, ostgoter, longobarder, alemaner,
burgunder, franker, saxare, danskar och normanner. Han avslutar
med betraktelser över de tyska rikena under medeltiden.
-
I nittonde boken behandlas den påvliga och kejserliga
hierarkin i Europa under medeltiden, vilken han i stort sett
betraktar som skadlig för utvecklingen. Vidare följer en ganska
utförlig skildring av arabernas områden både före och efter
Muhammed.
-
I tjugonde och sista boken fortsätter Herder sin
historieskrivning med medeltidens utveckling av
handelsförbindelserna i Europa, vidare om riddartiden, korstågen
och dess följder. Det är uppenbart att Herder betraktar handeln
och samfärdseln mellan folken som något positivt och förnuftigt,
medan exempelvis korstågen var delvis destruktiva. Han slutar
med några avsnitt om "förnuftets kultur i Europa" och om sådana
positiva ting som institutioner, uppfinningar och upptäckter.
Därmed har Herder kommit in på sitt huvudtema igen, framväxten av
humaniteten, eller rättare sagt människans möjligheter till
humanitet. Han hade tänkt sig att komma in mera på detta i femte
delen av verket, som dock aldrig blev skriven. Man vet bara att han
planerade böckerna 21-25 som en historia om Europa under 14-,15- och
1600-talen, den politiska historien i bok 21-22, kulturhistorien i
bok 23, Ryssland och andra världsdelar i bok 24, och till slut
humanitetsproblemet i bok 25.
Nu får vi nöja oss med vad som står om humanitet i de tidigare
böckerna, speciellt bok 15. Humanitet är, kan man säga, den stora
positiva möjligheten för människan och människosläktet, och den
bygger på egenskaperna förnuft, frihetslängtan och "Billigkeit" -
ungefär rättvisa och rimlighet i motsats till orimliga och orättvisa
krav. Men människan har ju också andra drifter och behov, som kan
leda åt andra håll, t.ex. hunger, maktsträvan, lättja och
bekvämlighet, girighet etc. De positiva möjligheterna framträder
redan i de primitiva samhällena. Jag skall belysa Herders resonemang
med ett citat: I humanitetens riktning, säger han,
…"ligger levnadssätten som människor inrättat åt sig runt
jordklotet, olika typer av samhälle som införts, jägare, fiskare,
herdar, åkerbrukare och borgare [Herder syftar främst på städernas
yrkesgrupper]; i alla dessa tillstånd lärde sig människorna urskilja
näringsmedel, bygga bostäder för sig och de sina, de lärde sig att
göra prydliga kläder och ordnade bostäder och hushåll. De uppfann
diverse lagar och regeringsformer med syfte att ge var och en
tillfälle att ostört använda sin förmåga och uppnå ett vackrare och
friare sätt att leva. För detta ändamål kunde man förvärva egendom
och man underlättade arbete, konst, handel, umgänge mellan
människor. Man uppfann straff för förbrytare, belöningar för de
förträffliga, tusentals seder och bruk i de olika stånden i
offentligt och privat liv, liksom i det religiösa. Med detta ändamål
fördes också krig och gjordes fredsfördrag, efter hand någon form av
krigsrätt och folkrätt, liksom många förbindelser av gästvänskap och
handel, så att människan också utanför sitt eget land kunde leva
skyddad och hedrad. Allt som gjorts av goda ting i historien har
gjorts i humanitetens anda. Det som gjordes dåraktigt, lastbart och
avskyvärt skedde mot humaniteten."
I sin skildring av historien skräder Herder inte orden när det
gäller att beskriva urartningen bort från humaniteten, vilket
alltför ofta har drabbat människorna. Hans exempel är otaliga, t.ex.
spanjorernas förtryck av peruanerna i jakten efter guld. Inte minst
klandrar han påvekyrkans hierarki och förtryck av både själar och
människor, deras korståg mot katarer och valdenser osv. Och när han ser på historien i stort kan det låta så här (III:290f):
…"De flitiga egyptierna, de sinnrika grekerna, det feniciska
handelsfolket får ett vackrare utseende i historien och de njöt
också under sin tillvaro ett mycket angenämare och nyttigare liv än
de förstörande perserna, de erövrande romarna, de giriga kartagerna.
Minnet av de förra blommar vackert och deras verksamhet på jorden
lever vidare med växande kraft, medan förstörarna med sin demoniska
övermakt inte uppnådde något annat än att bli yppigt levande men
eländiga folk som levde på sina bytens skräphög och till slut
bryggde sin egen giftdryck och åstadkom sin egen vedergällning.
Detta var felet med assyrierna, babylonierna, perserna, romarna.
Även grekerna skadades mer av sin egen inre oenighet och i vissa
provinser och städer av sin yppiga vällevnad än av svärdet."
Herder ser alltså humaniteten som den bräckliga balanspunkten, buren
av förnuftet, frihetsviljan och den rimliga rättvisan, mellan å ena
sidan maktsträvan och girighet och å andra sidan lättja och
vällevnad. Han såg relativt optimistiskt på sin europeiska samtid,
som vi ju kallar upplysningstiden på grund av dess positiva
egenskaper. Han säger t.ex.:(III:292):
"Även vår korta historia bevisar klart och tydligt, att med den
växande sanna upplysningen hos folken, så har den människofientliga,
meningslösa förstöringen lyckligtvis avtagit."
Den meningen hade han kanske strukit något årtionde senare efter
Napoleonkrigen. I allmänhet fördömer Herder krigen som oförnuftiga,
men han menar också att krig kan innehålla ett visst mått av förnuft
och att kriget tack vare förnuftet blivit en konstart som krävde
mindre blod och elände. Men, som sagt, han hade ännu inte upplevt
Napoleonkrigens epok. |