Fäbodmusikens omvandlingar
I samband med fäbodväsendets upplösning under de senaste
decennierna och därmed de gamla arbetsformernas omvandlingar har också
fäbodmusiken genomgripande förändrats. Av vallningens dagslånga
musikskeende återstår bara vissa rester. Djuren löses ut ur ladugården
på morgonen och får sedan ströva fritt hela dagen. Eventuellt följer
kvinnorna dem ett stycke ut i skogen, och då kan den gamla locksången
fortfarande klinga. Men eljest är det mest för att locka hem djuren
till vallen, om de skulle dröja borta alltför länge, som locksången
numera kommer till användning. Då är det de kraftfulla, melismatiska
fraserna i högt läge, "långköuken", som bär ut över
markerna. Och fortfarande är detta meningsbärande signaler för
djuren, och sången har avsedd verkan.
Men
traditionen är i upplösning och den yngsta generationen av fäbodkullor
har i allmänhet inte lärt den speciella locksångstekniken. Fäbodmusiken
har i stället kommit in i nya sammanhang: den har lämnat vallskogen för
att flytta över till spelmansestrad och konsertsalar. Den vikande horn-
och lurblåsningstraditionen återuppväcktes med konstgjord andning
redan vid 1900-talets början genom de av Anders Zorn anordnade
spelmanstävlingarna. Locksången levde kvar i praktisk funktion längre
än den instrumentala fäbodmusiken, men fr.o.m. 1950-talet har också
den blivit ett allt vanligare inslag vid spelmansstämmor o.dyl.,
parallellt med att den alltmer mister sin betydelse i samband med
djurens skötsel. "Jag köuker mest för folk och turister
nu." (Klövsjö, Jämtland.)
(not 54)
Självfallet
har detta påverkat musikens utformning. Den löses ifrån tidigare
praktiska funktionsbindningar och den estetiska funktionen blir
dominerande. Men den nya miljön innebär dessutom andra estetiska
normer. Sångsättet anpassas alltmer till gängse konstsångsideal. Den
kraftiga "råa" tonansatsen dämpas, stämman mister sin raka
klang och beläggs i stället gärna med vibrato. Av alla de varierande
typer av fraser som användes vid vallningen framförs på estraden
mestadels bara de som rent musikaliskt har den rikaste formen, nämligen
de melismatiska fraserna. Men även dessa genomgår vissa förändringar.
Den fallande melodiska linjen blir istället ofta bågformig,
ornamentiken blir alltmer virtuos etc. Den improvisatoriska, additiva,
ständigt varierade storformen tenderar till att bli en sluten, fast
formad melodi.
(not 55) |