Om lurarBARKLUR Den enklaste och in i sen tid vanligaste formen av lur har gjorts som en strut av bark från al, rönn, sälg eller gran. Namn: arderlur (av al), straut resp. stroit eller strait, stacklur (stackot = kort). Tillverkning: När undertecknad var 10-12 år gammal och i
sällskap med en grannpojke vallade kor, får och getter i skogen,
gjorde vi oss vallurar av albark. Man skar i spiral kring en rak och
slät alstam två skåror med ett par tums mellanrum. När trädet
savade löste barken lätt och man kunde dra lös slamsan hel och fin.
Den vreds eller lindades hop stadigt. Den tunnaste ändan av barkslamsan
lindades hop nätt så det blev en öppning så man kunde sticka in ett
finger. Därefter lät man spiralen vidga sig så att luren blev 3-4 tum
i storändan och längden blev olika alltefter som man hade en slät
stam att ta barken av. En fots längd ibland och en aln andra gånger.
Luren vreds hop ganska hårt för att bli tät och genom storändan
stacks en smal pinne så att luren ej kunde sno sig tillbaka. Något
särskilt munstycke förekom aldrig, utan man gjorde blåsöppningen
rund och slätade av kanterna. Man satte luren hårt mot mungipan och
pressade in luft och det blev kraftiga ljud, och med litet övning kunde
man blåsa enkla jägarmelodier. Spelsätt: Se Tillverkning ovan. På kortare lurar kunde man utvidga tonförrådet nedåt genom att föra in fingrarna i grovändan. TRÄLUR Namn: raklur, långlur, basu. Tillverkning: Mer beständiga lurar gjordes av trä med
luftkanalen borrad eller - vanligare - urgröpt ur två halvor. För att
hålla samman halvorna och förhindra sprickbildning beckade eller
limmade man snittytorna och försåg lurarna med sammanhållande band av
vidjor, rötter eller metall. Man kunde också ge dem en heltäckande
klädsel av näver - därav det numera vanliga namnet näverlur.
Spelsätt: Luren är ju ett slags signaltrumpet och blåses med motsvarande läppteknik, gärna ined "munstycket" placerat mot ena mungipan. Ofta har man nog nöjt sig med att ge ton i luren, och när man skulle skrämma bort rovdjur, gällde det att "tjula", "tuta" eller "yla" så starkt och rått som möjligt. Men många fäbodjäntor "var inte så dumma att kringla låtar på långlur". Med en väl uppövad läppteknik kan man nå ända upp till 9:e-10:e deltonerna i naturtonserien, men mest har man utnyttjat naturtonerna 2-5. De ger en fanfarartad treklangsmelodik som påminner om militärsignalerna till revelj, tapto, tropp o.s.v. I senare tid har en del signaler också hittat vägen från exercisplatsen till vallskogen (ex. 5).
|
Om lurar (Teckningar: Gunnar Ahlbäck.) |
|
Birgit Kjellström: Om folkliga instrument |