FOLKMUSIKBOKEN - Jan Ling: Om folkmusikens historia
och ideologi |
|
Svensk
folkmusik 1920-1950 - 5. Sammanfattning |
Svensk folkmusik 1920-50
5. Sammanfattning
Från fädren har det kommit
till söner skall det gå
så länge unga hjärtan
i höga norden slå
står det som devis på Folkdansringens försättsblad. Denna devis
är en symbol för 20-talets - och större delen av 30-talets - folkdans
och folkmusik i dess officiella former. I dessa former ingick ett
underdånigt ceremoniel för överheten med hedersordförande utan annan
funktion än att sprida glans över organisationerna. Märkligt nog
finns fortfarande rester kvar av denna konstruerade, romantiska
"allmogeunderdånighet". Folkmusiken och folkdansen inlemmades
i en klart konservativ ideologi, där patriotism ibland övergick till
chauvinism, där vårdandet av traditionsarvet ibland ledde till
rasistiska anfall på de främmande kulturer som var på väg in i
Sverige.
Bild
12. Nordisk ryttare.
Patriotism
och vårdandet av kulturarvet är viktiga ingredienser i ett lands
ideologi. Men de kan missbrukas som så många gånger tidigare skett i
historien.
Vid 1930
finns såsom nämnts en skiljelinje mellan "gammeldans i
danslokal" och "gammeldans hos Gammeldansens Vänner".
"Den grövre ungdomen" blir utanför den officiella
folkmusikens revir. Vad hade skett om arbetarrörelsen i sina
folkbildningsambitioner mer hade dragit in folkmusik eller folkdans? Nu
var det som sagt medelklassen med rötter i det gamla bondesamhället
som kom att svara för riktlinjerna i folkmusikens ideologi. Andra
världskriget förändrade inte dessa ideologiska förtecken, snarare
förstärktes de i orostiden.
Vid slutet
av 40-talet inträder emellertid en ny fas, då folkmusiken genom bl.a.
dåvarande Radiotjänst och så småningom Svenskt visarkiv ges en annan
profilering. Då kommer också olika humanistiska vetenskaper,
folklivsforskning, litteraturvetenskap och musikvetenskap in i bilden
på ett mer aktivt sätt. Men innan vi går in i detta
skede, ett förtydligande. Man kan diskutera och ifrågasätta mycket av
den ideologiska ramen kring folkmusik och folkdans under 1900-talet.
Men det förringar inte värdet av det arbete för dans och musik som
gjordes av så många spelmän, dansare, upptecknare och insamlare.
Deras arbete består medan ideologin förgår.
Svensk
folkmusik 1920-1950 - 5. Sammanfattning |
|
Jan Ling: Om folkmusikens historia
och ideologi |
|